Stor privat donation till Medicinska Föreningens kårhus

Framtidens kårhus ska vara en inspirerande mötesplats för studenter, doktorander, forskare och alumner, mitt i hjärtat av Campus Solna. Medicinska Föreningen genomför just nu fundraisingkampanj för att förverkliga denna vision. Projektet fick nyligen en donation på fem miljoner kronor från The Hans and Barbara Bergstrom Foundation, som driver ett systematiskt arbete för att Sverige ska fortsätta vara en ledande nation inom medicinsk forskning.

Medicinska Föreningen är Stockholms äldsta studentkår och driver studiesocial verksamhet samt bevakar studenträtt och utbildningsfrågor vid Karolinska Institutet. Sedan 1956 verkar föreningen från kårhuset på Nobels väg 10, i hjärtat av Karolinska Institutets campus Solna. Kårhuset är i stort behov av renovering, varför man nu genomför en stor fundraisingkampanj.

–  Den här donationen är verkligen viktig, inte bara för dess storlek utan för att den är den första stora privata donationen till projektet. Dessutom är det extra värdefullt att det är just Hans och Barbara, med sin långa erfarenhet och stora kunskap inom utbildningsfrågor, som visar sitt stöd för projektet, säger Anna Eklöf, projektledare för projektet Framtidens Kårhus, KI-alumn och tidigare vice ordförande för Medicinska Föreningen.

–  Medicinska Föreningen har en unik förankring genom generationer. Den traditionen är viktigt att ta med in i framtiden. Men lokalerna måste verkligen rustas upp för att studenterna ska trivas där, och för att man ska kunna fortsätta hålla alla aktiviteter där, säger Hans Bergström.

The Hans and Barbara Bergstrom Foundation är en stiftelse registrerad i USA, där paret Bergström bor, med syfte att stödja projekt baserade i Sverige för att främja upplysning, utbildning och medicinsk forskning. Stiftelsen är sedan flera år största bidragsgivare till organisationen Forska!Sverige, som Hans Bergström – docent i statsvetenskap och tidigare chefredaktör för Dagens Nyheter – tog initiativet till för cirka tio år sedan. Hans Bergström känner Karolinska Institutet och dess verksamheter väl, efter några år som medlem i KI:s styrelse och därefter som ledamot i KI:s kulturkommittée.

Barbara Bergström är grundare av Internationella Engelska Skolan, nu med 36 skolor och 26 000 elever i Sverige. Nyligen kom makarna Bergström ut med boken Tough Love – Internationella Engelska Skolan, de första 25 åren (Ekerlids förlag) som berättar om deras gemensamma resa.

–  ”It is all about people”, säger Barbara Bergström. Att det finns en trevlig central samlingspunkt för studerande på KI, och ett centrum för många aktiviteter, är viktigt för studierna och för sammanhållningen. Jag kan tänka mig att det betyder särskilt mycket för ungdomar som kommer från landsorten eller andra länder till Stockholm för att studera.

På bilden, från vänster: Anna Eklöf (projektledare), Daniel Holl (projektassistent), Barbara Bergström, Hans Bergström, Iris Peña Arriarán (ordförande MF 2018), Anton Hoffman (projektassistent), Carl Johan Sundberg (Inspektor och ordförande för FKH-projektet)