Bli medlem

Medicinska Föreningen består av och finns till för sina medlemmar. Vi vill att det ska vara enkelt att bli och vara medlem och inte minst att det lönar sig att vara medlem i Medicinska Föreningen. Vi finns här för att göra din studietid till den bästa!

Medicinska Föreningen arbetar dagligen för att säkerställa att din utbildning håller högsta möjliga standard genom att vi företräder dig och dina kursare i alla KI:s organ. Som medlem i MF är det till oss du kan vända dig om du har frågor och funderingar kring din studiesituation, studentlivet eller problem med din utbildning.

Att engagera sig i kåren är det absolut bästa sättet att träffa nya vänner och se till att din tid på KI inte bara handlar om studier. Läs om alla medlemsförmåner nedan!

Så här blir du medlem

1. Registrera dig på din kurs/ditt program i Ladok
  2. Betala medlemsavgiften – 195 kr för en termin, 370 kr för två terminer.

Du kan redan nu betala för höstterminen 2020. Då blir du medlem så fort vi får in din kursregistrering från Ladok!

Medlemsförmåner

Som studentkår är det MF:s uppgift att bevaka utbildningen vid KI och säkerställa att den håller en hög standard och att samtliga studenter blir väl omhändertagna.

Det är genom alla våra engagerade studentrepresentanter och sektionerna som studiebevakningen bedrivs. Som medlem blir du automatiskt medlem i den sektion som representerar din utbildning och har möjligheten att söka till sektionsstyrelsen, samt söka studentrepresentantposter och delta i beslut som fattas av KI.

När du blir medlem i MF stärker du vårt mandat att föra studenternas talan, både på KI och på en nationell nivå. Ta chansen att påverka DIN utbildning!

När du blir studentmedlem i MF kan du samla ködagar i Stockholms studentbostäders (SSSB) bostadskö och hyra bostad hos SSSB!

Detta tack vare att MF är medlemskår i Stockholms studentkårers centralorganisation (SSCO) som äger SSSB. SSSB grundades för 60 år sedan av studenter som ville göra något åt bostadsbristen i Stockholm. Idag är SSSB störst på studentbostäder i Sverige med omkring 8 000 rum och lägenheter i Stockholm, Solna, Nacka, Täby och Huddinge.

MF:s verksamhet inom området studenthjälp sträcker sig till viss del utanför sina medlemmar då vi är en studentkår. Alla studenter vid KI kan få stöd avgiftsfritt av MF:s studentombud och doktorandombud. Ombuden är oberoende instanser som du kan vända dig till med frågor angående KI:s regelverk eller om du behöver stöd i konflikter eller andra uppkomna situationer under din studietid.

Dessutom jobbar MF, genom studentrepresentanterna, sektionerna, Utbildningsrådets ordförande och MF:s ordförande och vice ordförande, ständigt med att förbättra utbildningen och koordinera studentrepresentationen och studenternas röst gentemot KI!

MF äger också 2/3 av Medicinska Bokhandeln och Harrys Böcker som förser dig med billig litteratur!

Som medlem kan du ansöka om stipendier som delas ut ur de stiftelser som MF förvaltar! Stipendierna utlyses här på hemsidan när ansökningsperioden är öppen, håll utkik!

På KI:s campus i Solna ligger vårt alldeles egna Kårhus på Nobels väg 10. Här hålls alla större sittningar och fester och en stor del av kårverksamheten sker här. Som medlem är det fritt fram att hänga i huset och t.ex. plugga och boka mötesrum. Du kan också hyra lokalerna till medlemspris, t.ex. för examensfirande eller andra privata tillställningar!

På KI:s campus i Flemingsberg har vi också lokaler i Kårridoren på Alfred Nobels Allé 8, plan 5, där du som medlem kan också ansöka om kortaccess för att kunna komma in och hänga med dina vänner och plugga eller boka mötesrum.

Ute på Ingarö i Stockholms skärgård ligger MF:s mysiga sportstuga Solvik, där vi anordnar fixartillställningar för alla intresserade och även introduktionstinternat för vissa program. Som medlem kan du hyra Solvik till medlemspris!

Med ditt MF-kort får du, förutom alla rabatter och erbjudanden som Mecenat bjuder på, dessutom MF:s exklusiva medlemsrabatter! Du har självklart också reducerat pris på alla aktiviteter, evenemang och fester anordnade av MF.

I kårexpeditionerna delar vi ut rabatthäftet Studenthäftet fyllt med fantastiska rabatter till alla våra medlemmar!

Utöver det har vi också följande rabatter för våra medlemmar:

• 5 % rabatt på hela utbudet i webbutiken hos STETOSKOP.DK som säljer medicinsk utrustning, t.ex. stetoskop, pennalampor, blodtrycksmanchetter. Mejla [email protected] för rabattkoden.
  • 15 % rabatt vid köp av samtliga träningskort samt vid bokning av grundkurs i inomhusklättring på någon av Klättercentrets anläggningar i Stockholm.
  • Gratis synundersökning/linsundersökning och 25 % rabatt på kompletta glasögon och 15 % rabatt på linser via KI:s Optikerutbildning på St. Eriks Ögonsjukhus! Boka tid för synundersökning/linsundersökning på Optikerutbildningen på tel: 08-672 30 27 eller mail: [email protected].

Att Stockholm inte har något studentliv är en myt! När du blivit medlem kan du engagera dig i något (eller varför inte flera?!) av alla utskott, nämnder, kårföreningar och sektioner som MF har att erbjuda! Här kan du göra allt från att spela innebandy, sjunga i stämmor och dansa i trikåer till att servera vin till nobelpristagare på Luciabalen.

Som MF-medlem får du dessutom självklart medlemspris på alla aktiviteter, fester och evenemang. Missa inte fredagspub i kårhuset varje fredag kl. 17-22 (gå med i Programutskottet om du vill stå i baren!) och alla idrottsaktiviteter som Idrottsutskottet ordnar varje vecka!

Att engagera sig i kåren är det absolut bästa sättet att träffa nya vänner och se till att din tid på KI inte bara handlar om studier!

Olika typer av medlemskap

Nedan kan du läsa om vilket medlemskap som passar dig bäst, och hur du ska gå tillväga för att bli medlem.

Har du en fråga om medlemskap?

Kolla om du hittar svaret under frågor och svar eller kontakta vår adminsitratör så hjälper vi dig!