Medlemsförmåner

Här kan du läsa om alla förmåner du som medlem i Medicinska Föreningen får! Alla studenter vid Karolinska Institutet som representeras av MF samt alla doktorander kan bli studentmedlemmar i MF och få ett MF-medlemskort. Medlemskortet är ett specialdesignat Mecenatkort som ger dig alla Mecenats studentrabatter och dessutom förmånerna som du kan läsa om på den här sidan. Bli medlem och ladda sen ner Mecenat-appen så har du alltid ditt kort med dig och kan snabbt visa upp det för att ta del av alla förmåner! Klicka på texten under varje bild nedan för att läsa mer.

Studentinflytande

Som studentkår är det MF:s viktigaste uppgift att bevaka utbildningen vid Karolinska Institutet och säkerställa att den håller en hög standard och att samtliga studenter blir väl omhändertagna.

Det är genom alla MF:s engagerade studentrepresentanter, sektioner och Styrelsen som studentinflytandet vid KI sker. Som medlem blir du automatiskt medlem i den sektion som representerar din utbildning och har möjligheten att söka till sektionsstyrelsen, samt söka studentrepresentantposter och delta i diskussioner och beslut som fattas på alla olika nivåer inom KI!

Även fast du själv inte är studentrepresentant hjälper du till, bara genom att vara medlem i studentkåren, att stärka vårt mandat att föra studenternas talan, både på KI och på en nationell nivå. Ta chansen att påverka DIN utbildning!

Bo hos SSSB

När du blir studentmedlem i MF kan du samla ködagar i Stockholms studentbostäders (SSSB) bostadskö och hyra bostad hos SSSB! Information om ditt kårmedlemskap skickas automatiskt till SSSB så fort du blivit medlem och du har då chansen att ställa dig i bostadskön och boka bostäder.

Detta tack vare att MF är medlemskår i Stockholms studentkårers centralorganisation (SSCO) som äger SSSB. SSSB grundades för 60 år sedan av studenter som ville göra något åt bostadsbristen i Stockholm. Idag är SSSB störst på studentbostäder i Sverige med omkring 8 000 rum och lägenheter i Stockholm, Solna, Nacka, Täby och Huddinge.

Utskott & föreningar

Att Stockholm inte har något studentliv är en myt! När du blivit medlem kan du också gå med i något (eller varför inte flera?!) av alla utskott, nämnder, kårföreningar och sektioner som MF har att erbjuda! Här kan du göra allt från att sjunga i stämmor, spela innebandy, kämpa för mänskliga rättigheter, dansa i trikåer till att servera vin till nobelpristagare på Luciabalen!

Att engagera sig i kåren är det absolut bästa sättet att träffa nya vänner och se till att din tid på KI inte bara handlar om studier

Sektionsmedlemskap

När du blir medlem i MF blir du automatiskt en del av den sektion som representerar din utbildning vid KI. Som sektionsmedlem har du möjligheten att söka till sektionsstyrelsen, delta i evenemang som sektionen anordnar och det viktigaste av allt – söka studentrepresentantposter och delta i diskussioner och beslut som KI tar angående din utbildning!

Studenthjälp

Behöver du hjälp med något under din studietid? MF finns här för dig! MF:s verksamhet inom området studenthjälp sträcker sig till viss del utanför sina medlemmar då vi är en studentkår. Alla studenter vid KI kan få stöd avgiftsfritt av MF:s studentombud och doktorandombud. Ombuden är oberoende instanser som du kan vända dig till med frågor angående KI:s regelverk eller om du behöver stöd i konflikter eller andra uppkomna situationer under din studietid.

Dessutom jobbar MF, genom studentrepresentanterna, sektionerna, Utbildningsrådets ordförande och MF:s ordförande och vice ordförande, ständigt med att förbättra utbildningen och koordinera studentrepresentationen och studenternas röst gentemot KI!

MF äger också 2/3 av Medicinska Bokhandeln och Harrys Böcker som förser dig med billig litteratur!

Pubar & fester

På MF ordnas massa roliga evenemang året runt! Till alla evenemang, fester, sittningar och baler har du som medlem självklart förtur och får dessutom medlemsrabatt.

Missa inte Fredagspuben varje vecka kl. 17-22 i Kårhuset i Solna! Bakom baren står vårt alldeles egna Programutskott, PrU – vill du också lära dig hälla upp öl och blanda drinkar? Alla medlemmar oavsett program är välkomna att engagera sig i PrU! PrU ordnar även de traditionella sittningarna och balerna på MF.

Pubrundor och sittningar ordnas dessutom i början av varje termin av Mottagningsutskottet, MU – skaffa ditt medlemskap direkt när du börjar plugga för att få ut så mycket som möjligt!

En del av sektionerna ordnar även fester och aktiviteter exklusiva för sina sektionsmedlemmar (dvs MF-medlemmar som pluggar ett visst program). Medlem i Sjuksköterskesektionen? Kolla in vad Festis SSEK har på g! Medlem i Läkarsektionen? Häng med på LÄSK:s nästa pubrunda!

Seminarier, föreläsningar, workshops

Sektionerna, kårföreningarna, nämnderna och utskotten ordnar massa evenemang som inte bara är roliga utan även utbildande! Allt från språkkurser via [email protected], seminarier om projektledning via KomU, föreläsningar om ojämlikhet i vården av STRÄVA, evenemang för att belysa psykisk ohälsa i samhället, möten med forskare… allt detta får du som medlem förtur till eller medlemsrabatt på! Det är bara att visa upp ditt MF-medlemskort i Mecenatappen.

Stipendier

Som medlem kan du ansöka om stipendier som delas ut ur de stiftelser som MF förvaltar! Stipendierna utlyses här på hemsidan när ansökningsperioden är öppen, håll utkik!

Stiftelser som MF delar ut stipendier från:

• Medicinska Föreningens samstiftelse för studier
  • Medicinska Föreningens samstiftelse for studieresor
  • Stiftelsen Folke Sjöqvists 50-årsfond

Påverka din studentkår

För att driva studentkåren framåt och se till att vi faktiskt påverkar och förbättrar utbildningarna vid KI och dessutom erbjuder bästa möjliga studentlivet vid KI behövs engagerade medlemmar. Som medlem har du chansen att söka förtroendeposter inom MF, t.ex. kan du sitta i Styrelsen, vara värd eller toastmaster på våra fester eller varför inte söka Ordförande för hela kåren?

Alla studentmedlemmar får kandidera och rösta i Kårvalet, där MF:s högsta beslutande organ väljs – Fullmäktige, FuM. Som ledamot i FuM är du med och påverkar MF:s inriktning och beslutar om bland annat verksamhetsplan och budget. Genom att rösta ser du till att de kandidater du vill ska representera dig sitter i FuM. Var med och forma din studentkår!

Kårhuset i Solna och Kårridoren i Flemingsberg

På KI:s campus i Solna ligger vårt alldeles egna Kårhus på Nobels väg 10. Här hålls alla större sittningar och fester och en stor del av kårverksamheten sker här. Som medlem är det fritt fram att hänga i huset och t.ex. plugga och boka mötesrum helt gratis. Om du är medlem i ett kårorgan eller en kårförening kan du dessutom ansöka om kortaccess till Kårhuset. Du kan också hyra lokalerna i Kårhuset till medlemspris, t.ex. för examensfirande eller andra privata tillställningar!

På KI:s campus i Flemingsberg har MF också lokaler i Kårridoren på Alfred Nobels Allé 8, plan 5, där du som medlem kan ansöka om kortaccess för att kunna komma in och hänga med dina vänner och plugga eller boka mötesrum helt gratis.

Vill du hjälpa till att ta hand om Kårhuset och Kårridoren och se till att vi har så najs studentutrymmen som möjligt? Gå med i Förvaltningsutskottet, FU!

Sportstugan Solvik

Ute på Ingarö i Stockholms vackra skärgård har MF en alldeles egen, supermysig sportstuga – Solvik! På Solvik anordnar vi fixartillställningar för alla intresserade och även introduktionsinternat för vissa program. Som medlem kan du hyra Solvik till medlemspris för t.ex. kräftskiva, bröllopsfest eller kollo.

Vill du ha chansen att hänga extra mycket på Solvik och hjälpa till att ta hand om stället? Gå med i Sportstugunämnden!

MF:s tidning och nyhetsmejl

I nyhetsmejlet Thalamus får du uppdateringar om allt kul som händer på MF! Två gånger i månaden skickas Thalamus ut till alla medlemmar med info om evenemang och aktiviteter som anordnas av alla MF:s utskott, sektioner, nämnder och kårföreningar, viktiga datum att hålla koll på, info om hur du kan påverka din utbildning och engagera dig inom, updates på vad som händer på KI, nya medlemsförmåner att ta del av m.m… Håll utkik i din mejlkorg!

MF:s tidskrift Medicor skickas ut 2-3 gånger per termin per post till alla medlemmar samt uppdaterar sin hemsida med nyheter om studentlivet på KI.

(P.S. Medicor och Thalamus skapas av Kommunikationsutskottet, KomU – gillar du att skriva, har nya idéer, vill utveckla nyhetsutbudet för KI:s studenter och utveckla Medicor eller Thalamus? Gå med i KomU!)

Medlemsrabatter

Med ditt MF-kort får du, förutom alla rabatter och erbjudanden som Mecenat bjuder på, dessutom MF:s exklusiva medlemsrabatter! Du har självklart också reducerat pris på alla aktiviteter, evenemang och fester anordnade av MF.

I kårexpeditionerna delar vi ut rabatthäftet Studenthäftet från WeStudents fyllt med fantastiska rabatter till alla våra medlemmar! Du kan även ladda ner WeStudents-appen och ta del av massa rabatter där!

Utöver det har vi också följande rabatter för våra medlemmar:

• Gratis synundersökning/linsundersökning och 25 % rabatt på kompletta glasögon och 15 % rabatt på linser via KI:s Optikerutbildning på St. Eriks Ögonsjukhus! Boka tid för synundersökning/linsundersökning på Optikerutbildningen på tel: 08-672 30 27 eller mail: [email protected].

• 5 % rabatt på hela utbudet i webbutiken hos STETOSKOP.DK som säljer medicinsk utrustning, t.ex. stetoskop, pennalampor, blodtrycksmanchetter. Mejla [email protected] för rabattkoden.

• 15 % rabatt vid köp av samtliga träningskort samt vid bokning av grundkurs i inomhusklättring på någon av Klättercentrets anläggningar i Stockholm.